Travel guide Rome

Travel guide Rome, Atelier Krogbeck

Italiensk is er altså bare god – denne er fra en lille fin butik som lå lige ved Trevifontænen

Hvor skal man bo?
Vi valgte at bruge mindre penge på hotellet, fordi vi vidste vi ville være ude det meste af døgnet. Derfor boede vi på en lille 3-stjernet hotel kun 800 m fra Colosseum. Vi boede dejligt centralt, hvilket også var en af kriterierne da vi kiggede på hotel. Eftersom byen ikke er større, at de vigtig monomenter og besøgsstedet ligger indenfor rækkevidde, kan man sagtens finde et bedre og måske billigere hotel længere væk/udkanten af centrum. Jeg kiggede på mange hoteller som både så lækre ud, men som også lå lidt længere væk (nord for Termini, Peters Kirken, nord for floden). Valgte dem fra udelukkende på grund af lokalitet, men vi kunne sagtens have boet der.

Restauranten

Hvor skal man spise?
Vi spiste flere gode steder, men efter nogle restaurantsbesøg, hvor maden var skuffende. Selvom de restauranter ikke umiddelbart lignede meget turistede steder, og maden var prisvenlige, så blev vi skuffede når den endelig kom. Og med an kæreste som har god appetit, var portionerne meget små, i forhold til alm. portionsanretninger. Vi hørte om en restaurant ved navn Lily, og vi gik derfor om aftenen mod denne restaurant og håbede vi ikke gik forgæves. Vi fandt d

en gemt væk ad en lille sidegade, ikke særlig meget gadebelysning, ingen mennesker, og ikke særlig meget gadestøj. En lille oase midt i Rom. Da vi ankommer, omkring de danske spisetidspunkter, er der ingen mennesker, men vi kunne se, at stort set alle bordene var reserverede. Vi fik dog plads udenfor, og fik vores mad. Maden var rigtig god med fine portioner (store portioner, hvis man bestiller spagetti carbonara, som varmt kan anbefales), og hvis vi havde haft flere nætter, var vi højst sandsynligt kommet tilbage til dette lille sted. Det virkede meget lokalt området, og der var ingen turister i nærheden.

Trattoria Lilli
Adresse: Via di Tor di Nona, 23
Hjemmeside: http://www.trattorialilli.it/
Priser: Vi betalte 25€ for drikkevarer og to pastaretter

Travel guide Rome, Atelier Krogbeck

Fin lille have vi kom forbi

Tilgængelighed
Rom er en gammel by, og er klart præget af små gade, brosten, grus, og så er der rigtig mange stejle småbakker, så byen er mindre kørestolsegnet. Til gengæld er det nemt at komme rund til fods. Alt ligger i gåafstand. Vi gik alle steder, kom dog også op på de 20 km nogle dage, men man mærker ikke kilometerne i fødderne, når man bare tuller rundt.

Haven i Vatikan museet

Hvad skal man se, og hvor skal man købe billetter?
Rom gemmer på utrolig mange ting at se, især hvis man er historie interesseret. Man kan umuligt nå at se det hele, desværre, så man må udvælge hvad man helst vil se – dog har man jo en god undskyldning til at komme tilbage 😉
Vi valgte at se Vatikanet, hvor jeg havde købt billetter online på deres hjemmeside, hvilket viste sig at være en rigtig god ide! Der var sindsyg lang kø, det var der i øvrigt til alle ting, så næste gang vi skal til Rom køber jeg alle billetter online, for med vores forkøbte billet sprang vi hele køen over, og kunne gå direkte ind. Billetterne til Vatikanet var lidt dyrere når de bestilles online, men det hele værd, når man slipper for at stå i kø i 3 timer.

Vatikanet var den eneste planlagte ting vi ville se – jeg har været i Rom før, hvor jeg bl.a. besøgte Colosseum og Peters Kirken, som helt klart er et must see!
Derudover gik vi forbi Bocca della Veritá, også kaldet Mouth of Truth, som er bedre kendt fra den gamle Audrey Hepburn film Roman Holiday. Vi så bl.a. også  Patheon, Fontana di Trevi og Colosseum (dog kun udefra), som alle ting er gratis at besøge.

Andre gode råd
Vi var afsted i 4 dage, og det passede helt perfekt som en lille get-away tur. Dog var vi afsted i starten af august, så udover mange butikker og restauranter holdte ferielukket, så var der alt for varmt. At gå rundt i en storby i 36 graders varme er ikke rart! Vi gik tilbage til vores hotel hver eftermiddag for at gå i bad og køle ned, før vi begav og ud for at finde noget aftensmad.
De små steder, som ikke ser ud af meget og ligger rundt omkring, som sælger pizzaslices smager udmærket, og så er det ofte meget billigt for en enkelt slice – og de er ikke nærige med størrelsen på stykkerne.